"Tuolloin levisivät maissipellot vielä kaukana toisistaan, ja niitä erotti useita maileja villinä kasvavat niityt. Vaati myös jo isoisäni terävän, valppaan katseen ennakoidakseen, että pellot kasvaisivat yhä suuremmiksi ja suuremmiksi, kunnes ne eivät enää olisi Shimerdojen tai Bushyjen maissipeltoja, vaan koko maailman maissipeltoja; että niiden tuotto, kuten Venäjän vehnäsato, olisi valtavan tärkeä maailman taloudelliselle tilanteelle, joka määräsi kaiken ihmisen toiminnan, niin rauhassa kuin sodassakin."
perjantai 31. maaliskuuta 2023
Willa Cather: Meine Ántonia
sunnuntai 19. maaliskuuta 2023
Taiwanin ja Suomen soittolista
Oikeastaan löysin tämän takavuosien hitin lempilaulajani Lalehin podcastista, jossa hän puhui halustaan olla lauluntekijänä ja tuottajana riippumaton muista, etenkin miehistä, ja soitti heti perään tämän kappaleen. Tämä jäi mieleeni erityisen vahvana. En ole edelleenkään varma mikä Britney Spearsin tarkoitus laulun takana oli. Minusta siinä on tihenevä tunnelma, ja musiikkivideo (ei linkin takana) ahdistaa. Lalehin takia se vain muistuttaa minua siitä kuinka tärkeää on varoa toksisia ihmisiä eikä koskaan menettää täyttä itsenäisyyttä.
Laleh & Darin: Vi är på riktigt (2022)
Olen ajatellut viime aikoina (=vuosina) paljon sitä mikä on rakkaus ja romanttiset suhteet, mitä odotuksia ihmisillä on niille ja millainen rooli medialla on ideaalien luomisessa. Vi är på riktigt julkaistiin juuri sen jälkeen kun olin taas kerran puhunut yhden ystäväni kanssa asiasta. Oikeastaan se vain vahvisti tunnettani että kirjat, elokuvat ja musiikki luovat kuvaa onnellisista kaikenvoittavista rakkaustarinoista. Tämäkin laulu kannustaa uskomaan tosirakkauteen. Kriittisestä katseesta huolimatta inspiroidun kuitenkin sanomasta, ja sävel on vetävä. Video laulajien pomppimisesta on myös aika suloinen. Pidän kuitenkin vielä enemmän akustisesta versiosta, joka on haikean heleä ja aidomman oloinen. Lisäksi Lalehin ja Darinin äänet sointuvat kauniisti toisiinsa kertosäkeessä.
"Men med dig vill jag bara prata från hjärtat"
Darin: En säng av rosor (2020)
Edellisen kappaleen kautta löysin Darinin ja tämän laulun. En säng av rosor on perinteinen kaihoisa popkappale rakastetun perään ja saa värisemään.
Tsai Chin 蔡琴: Quēkǒu 缺口 (2000?)
Stephanie Sun 孫燕姿: Yùjiàn 遇見 Encounter (2003)
And I miss those small long-gone simple and beautiful things of happiness"
Jarkko Ahola: Taivas korkealla (2022)
WeiBird 韋禮安: Rúguǒ kěyǐ 如果可以 Red Scarf (2022)
Rene Liu 劉若英: Hòulái 後來 Later (2012)
tiistai 7. maaliskuuta 2023
Helmikuussa ei aina tarvinnut olla menossa jonnekin
Helmikuussa luin viisi kirjaa ja 1527 sivua:
1. Samanta Olofsdotter: Rakkauden merellä (192s)
2. Tittamari Marttinen: Sarjarakastuja (224s)
3. Essi Ihonen: Ainoa taivas (239s)
4. Robin Talley: Lies we tell ourselves (368s)
5. Juuli Niemi: Mahdottomia oletuksia (384s)
Luin helmikuussa ihan älyttömästi! Toisaalta en kuun aikana kauhean paljon muuta tehnytkään :D
Rakkauden merellä ei ollut sen kummoisempi historiallisena romaanina mutta sen parempi eroottisena tarinana. Ja kyllä siitä sai hiukan ajatuksia myös naisten paineista astua avioliittoon sekä vaikeuksista jakaa ja saada tietoa muiden kokemuksista homoseksuaalisuuden ollessa tabu. Minusta parhaiten kuvattu oli päähenkilön ystävyys toisten naisten kanssa, jotka eivät aivan täysin ymmärtäneen hänen itsenäisyyden haavettaan mutteivat silti halveksineet häntä.
Sarjarakastuja tarjosi keveää kuvausta nuoren naisen deittailusta milloin kenenkin ehdokkaan kanssa. Ajattelin ensin vain päähenkilön ihastuvan nopeasti, mutta pikkuhiljaa huomasin hänen treffikumppaniensa muistuttavan häntä eikä ainoastaan tässä piirteessä. En kyllä aina käsittänyt miksei hän voinut laittaa peliä poikki ärsyttävimpien deittien kanssa tai miksi heistä annettiin niin yksipuoleinen kuva. Välillä tuntui ettei kirjassa ollut mitään selkeää juonenkaarta mutta se antoi kuitenkin realistisesti kuvan rakkauden ja kipinöiden etsinnästä nyky-yhteiskunnassa.
Ainoa taivas kertoi Ainon kasvusta esikoislestadiolaisessa perheessä, jossa Raamattua kutsutaan Kirjaksi, jota vain isä osaa tulkita, ja jossa hänet halutaan naittaa tuttavaperheen Armolle. Kirjailija on itsekin kasvanut saman suuntauksen perheessä ja halusi kuvata realistisesti myös yhteisön hyviä puolia, kuten yhteisöllisyyttä. Joka tapauksessa uskonnon tulkinnan ja patriarkaalisen järjestelmän negatiiviset puolet korostuvat, ja Aino kamppailee pitkään yhteisönsä arvojen ja oman päätösvaltansa välillä.
Lies we tell ourselves kertoi 50-luvun taistelusta segregaation ja inkluusion välillä ja ensimmäisistä tummaihoisista oppilaista valkoisten kouluissa. Päähenkilöiden kokema syrjintä ja suora väkivalta olivat kammottavaa, ja kirja esittää tarkasti eri näkökulmat segregaatiosta ja inkluusiosta - molempien argumentit pystyi ymmärtämään. Kirjailija on itse valkoihoinen mistä voi olla montaa mieltä mutta itse vakuutuin kyllä tarinasta. Lopussa juoni eteni ja ratkesi aika nopeasti.
Mahdottomia oletuksia oli aito kuvaus hitaasti etenevästä suhteesta, epävarmuudesta, läheisyydestä ja kommunikaation tärkeydestä. Rakastin tätä ehkä syvemmin kuin mitään muuta kirjaa.
Lumikki ja seitsemän jätkää (1953) on vanha suomalainen elokuva, jonka tarina ei ollut heppoinen (liikaa keimailua ja hullunkurista käytöstä eikä tukkiuittoa näytetty sitten ollenkaan) mutta se antoi oikeissa kohdissa hyvät naurut!
Harry Potter ja puoliverinen prinssi (2009) oli tapansa mukaan vauhdikas ja vaihteeksi täynnä romantiikkaa. Hämmensi kyllä kuinka elokuvan Dumbledore kommentoi Harryn treffikumppaneita. Loppu oli tunteikas, tosin sitä ennen olimme hurjimmassa kohdassa piilotelleet pikkuveljeni kanssa peiton alla. :D
Mismatched 2 jatkoi sympaattista ja realistista kuvausta nuorten kesäkurssista ja toisiinsa lomittuvasta syrjinnästä. Monien henkilöiden tarina syveni ja sai uusia käänteitä. Harsh pehmeni sympaattisella tavalla, opettaja Siddistä lähti hiukan särmää, Celinan käytöstä oli välillä vaikea ymmärtää. Uusia hahmoja tuli myös lisää, pari kertaa hiukan puun takaa, ja Rishi ja Dimple riitelivät aika tavalla koko ajan. Kaiken kaikkiaan henkilöt säilyivät kyllä hyvin uskottavina ja tarina aitona. Tämä on tosiaan yksi lempisarjoistani.
Katsoin paljon Arrested Developmentia veljeni kanssa, sillä se poistuu maaliskuussa Netflixistä. Michaelin itsekeskeinen ja ahne perhe saa monta kertaa repimään hiuksia, enkä voi ymmärtää miten hän ei ole jo jättänyt heitä. Michael on melkeinpä ainoa sympaattinen hahmo poikansa George Michaelin ja tämän serkun Maebyn lisäksi. Sarja on kuitenkin todella hauska ja jopa makaaberi, tosin siinä ei ole samanlaista syvyyttä tai kehitystä kuten HIMYM:ssä tai Brooklyn 99:ssa.
![]() |
Kiinalaista ruokaa ehti tulla jo ikävä |
Helmikuun vietin pitkästä aikaa Suomessa perheeni luona ja kerrankin kokonaisen kuukauden ajan. Olin ajatellut ahdistuvani paluusta, mutta sopeuduin Suomeen hyvin vaivattomasti. Kuukausi oli myöskin yllättävän vapaa, välillä tuntui että pitäisi olla ahkerampi, mutta silloin tällöin tekee ihan hyvää lepuuttaa aivojaan. Helmikuuhun kuului paljon lukemista, sukulaisten ja ystävien tapaamista, kävelyitä lumisateisessa illassa Helsingin keskustassa, yhdet bileet ja syviä yhteyksiä.
Helmikuussa opin lisää itsestäni ja elämästä. Kun kuukauden alussa tunsin itseni yhä epävarmaksi, lopussa huomasin saaneeni lisää itseluottamusta ja ehkä vihdoin todella hyväksyneeni sen, että elämässä ollaan aina matkalla eikä koskaan päästä täysin perille. Mutta aina ei tarvitse olla menossa jonnekin, joskus voi vain kulkea.
tiistai 28. helmikuuta 2023
Tammikuussa sanoin jäähyväiset ehkä ainiaaksi
Tammikuussa luin loppuun kolme kirjaa ja 1089 sivua:
1. Madeline Miller: Circe (416s)
2. Erica Jong: Sappho's Leap (348s)
3. Cecilia Vinesse: Seven days of you (325s)
Circe oli alkuvuonna lukemistani ensimmäinen ja paras teos. Haltioiduin niin runollisesta, etääntyneestä kielestä kuin päähenkilön henkisestä kehityksestä ja maailman ymmärryksestä. Tämä kirja antoi todella paljon.
Circen rinnalla luettu Sappho's Leap ei ihan päässyt loistamaan, vaikka tämäkin oli upea feministinen teos runoilija Sapfon elämänvaiheista. Hänkin oppi koko ajan uutta, ja kirja painotti myös monikulttuurisia kohtaamisia antiikin Kreikan aikaan.
Seven days of you oli mukaansatempaava rakkaustarina päähenkilön viimeisellä viikolla Tokiossa. Japanilainen kulttuuri olisi voinut tulla enemmänkin esille kuin eksoottisena taustana, mutta kirja antoi minulle uusia ajatuksia viimeisistä päivistä, kuinka jokaisesta sekunnista täytyy pitää kiinni.
Liikkuvan linnan (2004) olin nähnyt vuosia sitten, mutten muistanut siitä muuta kuin joidenkin hahmojen ulkonäön ja yhden kohtauksen. Tarinassa ja hahmojen mielenliikkeissä oli vaikea pysyä perässä, mutta elokuva oli kuitenkin mukavaa katsottavaa.
Annie (2014) on edelleen suosikki-Annieni, ehkä koska näin sen ensimmäisenä. Mieleeni muistuivat heti kaikkien kappaleiden sanat, ja tarina oli samalla hauska ja sympaattinen. Tällä kertaa pidin eniten fiksusta ja energisestä Anniesta, joka ei koskaan menetä asennettaan elämään. Hänen tuolloin 11-vuotias näyttelijänsä Quvenzhané Wallis on ihan uskomattoman valovoimainen.
Uusi Matilda The Musical (2022) poikkesi hieman kirjasta, ja olin jopa pitkään epävarma, olisiko Matildalla tässä yliluonnollisia kykyjä. Se oli kuitenkin todella hyvä, ja päähenkilö vaikutti aivan eräältä kaveriltani vielä pari vuotta sitten. Musikaalina elokuva ei kyllä ollut hääppöinen, paitsi kappale suureksi ja itseluottavaiseksi kasvamisesta oli koskettava.
Aloimme katsoa ystävien kanssa Cruellaa (2021) reissussa hotellissa, emmekä pian saaneet silmiämme irti pienen tabletin ruudulta. Tarina piti lievästä trillerimäisyydestään huolimatta (tai juuri siksi) hyvin otteessaan ja yllätti useasti käänteillään. Cruella/Estella itse oli sympaattinen vaikkakin kohteli ystäviään huonosti. Tämä oli katsomisen arvoinen.
American Girl (2021) kertoi taiwanilais-amerikkalaislasten sopeutumisesta Taiwaniin ja äidin syövästä SARS-epidemian aikaan. Kolmetoistavuotiaan kokemukset paluumuutosta aikana ennen älypuhelimia oli hyvin kuvattu, ja oli raivostuttavaa miten häntä kohdeltiin koulussa. Jotenkin tuntui että perheenjäsenet kohtelivat sairasta äitiä aika ymmärtämättömästi.
The Greatest Showman (2014) oli edelleen koskettava ja laulut veivät mukanaan. Lentokoneen ruudulta katsottuna se ei tosin ollut aivan niin vaikuttava kuin kerran valkokankaalla.
Last Christmas (2019) yllätti perinpohjaisesti useaan otteeseen. Olin nähnyt tästä pari vuotta sitten mainoksia ja luulin tämän olevan perinteinen jouluelokuva. En halua sanoa juonesta paljastamatta liikaa, eikä kannata lukea siitä etukäteen mitään. Aloin katsoessa pikkuhiljaa pohtia mysteereitä ja arvailla hahmojen taustoja, mutta osuivat ihan metsään, tosin olisi niistäkin voinut syntyä mielenkiintoinen tarina. Oli kiva miten elokuva otti kantaa myös omiin juuriin ja ennakkoluuloihin, olihan päähenkilön perhe Jugoslaviasta ja elokuvassa autettiin kodittomia. (En kyllä tiedä mitä mieltä olen Emma Thompsonin feikki-slaavilaisesta aksentista.) Henry Goulding oli tietysti myös komea.
Tammikuu oli ihanan vapaa. Siihen kuului matkustelua Taiwanissa aina Alishan-vuorelta pieneen Chiayihin, vanhatsa pääkaupungista Tainanista satamakaupunkiin Kaohsiungiin. Alishanilta mieleeni jäivät satoja ja jopa tuhansia vuosia vanhat sypressit sammaleisessa metsässä, tähtien meri autotien laidalla, auringonnousu aikaisin aamulla hotellilta ja korkeat vuoret vehreän metsän keskellä. Chiayista löytyi halpoja kahviloita, ilmaisia sähköbusseja, Netflix-dokumentissa mainittu kalanpääkeittoravintola ja kaunis puisto. Tainanissa oli paljon historiallisia hollantilaisia rakennuksia 1600-luvulta, museoita ja japanilainen tavaratalo 1930-luvulta. Kaohsiungista en nähnyt kuin pienen kolkan mutta ihastuin sen satamamaisemaan ja kukoistaviin näkymiin kukkuloilta.
![]() |
Teeviljelmiä ja pilvimeri Alishanin lähellä Shizhuossa |
![]() |
Satoja vuosia vanhoja sypressejä |
![]() |
Tainan |
![]() |
Tavallinen kalasoppa, kun kalanpäät olivat loppu |
![]() |
Sun-shooting tower Chiayissa |
![]() |
Kaohsiung |
Muuten Taipeissa elämään kuului yötoreilla käyntiä, vaeltamista, elokuvailtoja, kuumien lähteiden etsimistä ja lempiruokien syömistä. Tietysti mukaan mahtui myös turhautumista ja kulttuurieroja. Tuleva lähtö tuntui surulliselta mutta ei mahdottomalta. Kiinalaisen uuden vuoden aikaan kaikki paikat olivat kiinni ja taiwanilaiset perheidensä luona, joten vietin aaton kokkailemalla ystävän kanssa nuudeleita ja nousemalla yöllä Chiang Kai-shek Memorial Hallille ilotulituksia metsästämään. Muita kauniita muistoja oli esimerkiksi vanhassa teepaikassa käynti, kohtaaminen erään temppelin luona asuvan rouvan kanssa, viimeistä kertaa karaokessa, viimeisen auringonlaskun lämpö.
![]() |
Jadenväriset rikkilähteet Beitoussa |
![]() |
Rikkilähteitä Beitoussa |
![]() |
Guava on tätänykyä lempihedelmäni |
![]() |
Dihua Street kiinalaisen uudenvuoden aikaan |
Tammikuuhun mahtui useita jäähyväisiä, parhaan ystäväni kanssa jopa kolmesti. Onneksi viimeisellä kerralla tuntui kaikkein onnellisimmalta.
KK: Mitä te hyvästelitte tammikuussa?
perjantai 17. helmikuuta 2023
"Jag tror att livet är ett underbart äventyr. Man ska utforska alla dess klingelikrokar"
(Sitaatti Tove (2020) -elokuvasta)
Taas on yksi vuosi takana ja aloitan pitemmittä puheitta vuosikoosteen kuukausittain lukemillani kirjoilla:
Helmikuu: 4 kirjaa, 1141 sivua
Maaliskuu: 4 kirjaa, 1076 sivua
Huhtikuu: 1 kirja, 201 sivua
Toukokuu: 2 kirjaa, 554 sivua
Kesäkuu: 2 kirjaa, 440 sivua
Heinäkuu: 2 kirjaa, 594 sivua
Elokuu: 3 kirjaa, 763 sivua
Syyskuu: 1 kirja, 293 sivua
Lokakuu: 1 kirja, 217 sivua
Marraskuu: 4 kirjaa, 559 sivua
Joulukuu: -
= 27 kirjaa, 6753 sivua
Tänä vuonna luin alkuvuodesta enemmän kirjoja kuin loppuvuodesta. Alkuvuodesta luin kai paljon nopealukuisia nuortenkirjoja, ja loppuvuoden opiskelijavaihto Taiwanissa sekoitti elämänrytmiä ja tarjosi muuta melskettä, tosin marraskuussa luin kirjallisuudenkurssia varten paljon. Luin valitettavasti vähemmän kuin edellisvuonna, jolloin luin 35 kirjaa ja 9582 sivua.
En taaskaan lukenut montaakaan mieskirjailijan teosta. Parhaimmat kirjat viime vuonna olivat e. Lockhartin feministinen nuortenkirja The disreputable history of Frankie Landau-Banks, Holly Bournen nuortenkirja It only happens in the movies, Malinda Lon historiallinen nuortenkirja Last night at the Telegraph Club ja Willa Catherin historiallinen romaani My Ántonia. Nämä tarjosivat ainutlaatuisia lopetuksia, historian havinaa, syvällisiä ajatuksia ja tunnelmaa. Katie Heaneyn omaelämänkerta Would you rather? ja Jean Kwokin kasvuromaani Girl in Translation olivat myös ajatuksia herättäviä. Paras uudelleenluettu oli edelleen Sara Hyltonin Prinsessa Tuian amuletti.
Parhaita elokuvia olivat elämänkertadraama Tyttökuningas, intialainen LGBT+ -elokuva Badhaai Do ja draama The Hours. Nautin uudelleenkatsottuna edelleen Jos rakastat -musikaalista ja Aamiainen Tiffanylla -klassikosta. (En muuten tainnut katsoa montaakaan musikaalia viime vuonna!) Lempisarjoinani pysyivät Love, Victor ja Brooklyn 99, mutta löysin myös feministisen kiinalaisen sarjan Delicious Love!
Vuoteen 2022 mahtui myös paljon vaikuttavaa musiikkia. Vuoden alussa kuuntelin etenkin Carpenterseja, ja samastuin vahvasti heidän kauniisiin I need to be in love ja Goodbye to love -kappaleisiinsa. Laleh säilyi edelleen suosikkinani ja julkaisi jopa yllättäen uuden albumin, josta vaikutuin etenkin hiukan surumielisistä Hallå vänta ja Minnet av ett hav -lauluista. Tykkäsin myös edelleen rauhallisesta melodisesta metallista, ja Stratovariuksen If the story is over pakahdutti sydäntä. Kotipellon & Liimataisen kaihoisan ja vilpittömän kiihkeä Karjalan kunnailla taas saa itkemään. Loppuvuodesta tutustuin paremmin kiinankielisiin hitteihin, ja pidin eniten Sun Yanzin samastuttavasta laulusta 遇見 Yujian (Encounter) ja Hebe Tianin 小幸運 Xiaoxingyun.
Koko vuosi 2022 tuntui kietoutuvan Taiwanin opiskelijavaihtoni ympärille. Ensin hain (uudestaan) tammikuun alussa, sitten helmikuussa sain vahvistuksen ja päätin todella lähteä. Seuraavina kuukausina jännitys kuitenkin tiheni, ehdittäisiinkö rajat avata ajoissa ulkomaalaisille - ja uskaltaisinko peloistani huolimatta lähteä. Vasta heinäkuun lopussa tuli tieto rajoitusten löysäämisestä, ja kuukautta myöhemmin istuinkin jo lentokoneessa!
Viime vuoden alusta, jolloin korona oli vielä suurempi puheenaihe, tuntuu olevan ikuisuus... Saksassa rokotettuna pääsi bailaamaan, rokottamattomat eivät päässeet edes yliopistoon, mikä mielestäni ylitti rajan. Muistan tammikuun alussa Suomessa käydessäni, kuinka moni ei uskaltanut tavata koronan pelossa. Taiwanissa taas korona näkyi karanteenimääräyksissä ja maskipakossa, mutta muuten sai elää aivan huolettomasti.
Vuoden alkupuoliskolla mieleni oli aika sumuinen, pelkäsin yksin Aasiaan lähtöä ja kaoottista maailmaa. Onneksi psykoterapia auttoi jälleen kerran (ja olin onnekas saadessani paikan ja vieläpä ilmaiseksi), joten onnistuin kömpimään ylös mieleni sopukoista ja oppimaan ignooraamaan pelottavat ajatukset. Siitä vain täytyy muistuttaa jatkuvasti yhä uudestaan ja uudestaan.
Onneksi muistan keväältä ja kesältä etupäässä kauniita hetkiä. Perheeni kävi pitkästä aikaa Saksassa ja pääsimme taas matkustelemaan yhdessä linnanraunioissa. Kävin lisäksi kahdesti Suomessa tapaamassa tuttuja ja ehdin käydä taas mökilläkin. Järjestin ympäristöjärjestön kanssa tapahtumia, tunsin kuuluvani joukkoon ja itseluottamukseni kasvavan. Puhuin paikallisradiossa itsestäni ja varmaankin vain itselleni, mutta puhuin kuitenkin. Kävin Italiassa kahdesti, ja vaikka asiat eivät aina sujuneetkaan, muistan edelleen tuhansia vuosia vanhan tien, sypressit ja aamukahvit pikkukahviloissa. Helmikuulta mieleeni jäi ilta, jolloin tanssin ystävieni kanssa spontaanisti kadulla katumuusikon tahtiin. Kesällä puolestaan yövyin kerran ystäväni kanssa kukkulalla ensin auringonlaskua, sitten tähtiä ja lopulta auringonnousua katsellen.
On kauhistuttavaa ajatella, etten melkein meinannut lähteä Taiwaniin - niin paljon upeita kokemuksia nämä viisi kuukautta lopulta antoivat. Minua ei jouduttu lennättämään shokissa takaisin, päinvastoin minulla ei ollut kulttuurishokkia ollenkaan (johtuen ehkä Kiinassa ja Saksassa asumisesta, rakkaudesta aasialaiseen ruokaan sekä muutenkin henkisestä valmistautumisesta). Taiwanissa opiskelin kiinan kieltä mutta samalla opin lisää sen kulttuurista ja yhteiskunnasta, tutustuin paikallisiin ja ulkomaalaisiin, tein jopa tutkimusharjoituksen seksuaalivähemmistöjen asemasta. Yksin tai kaverien kanssa tutkin Taipeita, kävin patikoimassa melkein joka viikko, opin rukoilemaan temppeleissä, lauloin karaokessa, maistoin varmaan jokaista taiwanilaista ruokaa yötoreilla ja ruokapaikoissa sekä sain inspiraatiota Taiwanin ympäristönsuojelumenetelmistä. Sain ainakin yhden hyvin läheisen ystävän, jonka hyvästelin jopa kolmesti ja jonka kanssa vaihdoin ajatuksia kulttuureista ja tavoista. Upeimpiin kokemuksiin kuuluivat muun muassa kylpeminen kuumissa lähteissä keskellä vuoristoa, keskellä metsää sijaitsevalle vesiputoukselle vaeltaminen sekä monet muut muistorikkaat hetket.
Välillä vaihto tuntui vain muistuttavan minua kaikesta missä voisin olla parempi. Ja kuitenkin se antoi minulle itseluottamusta ja rohkeutta, kun tajusin lähteneeni ahdistavista peloistani huolimatta ja selviytyneeni. Vaikka jokin asia tuntuisi jonakin hetkenä maailmanlopulta, siihen ei saa upota vaan uskoa että kaikki järjestyy vielä.
Pohdin viime vuonna muun muassa paljon maailman monimutkaisuutta. Mitkä ovat omat arvoni? Mitä kuuluu hyväksyä ja mitä vain yrittää ymmärtää? Haluanko vain harmoniaa vai yrittää muuttaa maailmaa? Kuuluuko aina joustaa? Valitettavasti en ehkä edelleenkään löytänyt selkeää vastausta paitsi että se löytyy jonkinlaisena tasapainona näiden ääripäiden väliltä. Jokaisella on omat rajansa ja niitä voi etsiä miten kauan haluaa.
Pohdin myös kuten jo vuosia epävarmuutta ja omaa identiteettiäni. En pidä esittämisestä tai pysty samaistumaan liialliseen itsevarmuuteen. Toivoisin ihmisten ja instituutioiden tunnustavan rehellisemmin virheensä ja epävarmuutensa, olemaan aidompia ja luotettavampia. Ehkä sitä on naiivia pyytää, mutta en suostu vielä turtumaan maailman epäreiluuteen ja juonitteluun. Madeline Millerin Circessä (jolle kuuluisi myöskin vuoden parhaiden romaanien titteli mutta jonka sain loppuun vasta tammikuussa) esikuvakseni nousikin Telemachus:
"Nor do I mean that he was foolish or guileless. I mean that he was made only of himself, without the dregs that clog the rest of us. He thought and felt and acted, and all these things made a straight line. No wonder his father had been so baffled by him. He would have always been looking for the hidden meaning, the knife in the dark. But Telemachus carried his blade in the open."
Jos pitäisi mainita jotain viime vuonna hoksattua, niin opin olemaan luottamatta kaikkeen mitä pääkoppani minulle sanoo. Kävelemään kohti paksua seinää tai kovaa tuulenpuuskaa, joka yrittää saada kaikin voimin kääntymään takaisin, sillä usein ne paljastuvatkin vain illuusioksi... Kunpa tämän vain muistaisi tulevaisuudessakin.
Paljon unohtumattomia kokemuksia, mielenrauhaa ja uskoa itseenne <3
keskiviikko 1. helmikuuta 2023
Joulukuussa odotin jo ensi joulua
![]() |
![]() |
蛋餅 danbing, tyypillinen aamiaislettu |
![]() |