maanantai 5. huhtikuuta 2021

Pääsiäisen lukumaraton 1.-5.4.2021

Hyvää pääsiäistä kaikille! Toivottavasti se on sujunut kaikilla mukavasti. Itse päätin leipoa tänä vuonna yksin kulitsat ja pashat ja tehdä piknikin ystäväni kanssa. Lopulta päädyimme istumaan koko iltapäiväksi samaan aikaan hytisemään ja hikoilemaan ulos ja syömään kaupan salaattia, pääsiäispupun muotoisia leipiä, pashaa ja kulitsan palasia. Pasha ei jähmettynyt kunnolla ja kulitsa taas jäi aavistuksen raa'aksi ja mureni käsiin, mutta hyvältä ne maistuivat joka tapauksessa. :D

Pasha ja kulitsa kun ne vielä
näyttivät suhteellisen ehjiltä


Kuunnellut äänikirjat -kirjablogi järjestää tänä vuonna pääsiäisen yli kestävän lukumaratonin, johon päätin yrittää osallistua. Nyt päätin ottaa pääsiäismaanantain ja vastoin edellisiä maratoneja yritän myös todella pitää pääpainon lukemisessa enkä jättää sitä sivutekemiseksi. (Jättäköön mainitsematta että lupasin mennä ystävän luo lounaaksi sekä makaronilaatikkoakin pitäisi kokata illalla...)

Aloitan lukumaratonin nyt kello 0.20 paikallista Saksan aikaa ja päätän sen huomenna samaan aikaan. Mukaan ehtii vielä osallistua spontaanisti! 

Lukupinostani löytyy Jostein Gaarderin Sofies Welt (Sofian maailma), Anne Frankin päiväkirja ja Charlotte Brontën Villette, jotka pitäisi saada luettua loppuun. Lisäksi saatan myös sekoittaa pakkaa ja villinä korttina aloittaa jonkin uudenkin kirjan.

0:20 Hep!

10:30 Jatkoin eilen Sofies Welt -kirjaa, mutta se on aika hidaslukuinen että en saanut luettua kuin 10 sivua, olen nyt sivulla 105. Nyt syön aamiaista ja jatkan vaikkapa Anne Frankilla.

Luettu: 10 sivua

18:45 No niin, unohdin kirjoittaa aiemmin. Aamulla aikaa kului liikaa kännykkään, joten luin Anne Frankiakin kymmenen sivua eteenpäin ja olen nyt sivulla 250. Olin ystävälläni lounaalla ja päädyin viipymään koko iltapäivän! Söimme sekaisin intialaisia snackseja, pashaa ja kulitsaa, ja mukaan liittyi vielä hänen kämppiksensä joka teki meille rapusipsejä ja tapiokapalloja sago-keittoa varten. Nyt lukumaratonia on sitten jäljellä muutama tunti ja olen lukenut vasta 20 sivua...

Luettu: 20 sivua

20:50 Heipä hei. Kahlasin Sofies Weltiä sivulle 115, eli luin sitä 10 sivua eteenpäin. Osittain ajankulu johtuu siitä, että unohduin taas kännykälle, mutta muuten kirja vain tuntuu todella hidaslukuiselta. Se selittää hyvin filosofian teorioita ja ajatuksia mutta tuntuu kuitenkin raskaalta, ja etenen siinä hitaasti. Muutenkin harmittaa miksen enää pysty lukumaratoonaamaan kuten ennen. En ole ikinä lukenut näin vähän maratonin aikana. Olisi pitänyt aloittaa vasta huomenna, sillä tänään osa ajasta meni muutenkin hukkaan. Nyt päätin ottaa hiukan kevyemmän kirjan esiin, Cecilia Vinessen The Summer of Us.

Luettu: 30 sivua

22:00 Viimeisen tunnin ajan olen jo alkanut haukotella - en ymmärrä mikä energianpuute minulla on ollt viime aikoina, sillä olen aina nukahtanut aamuisinkin herätyskellon jälkeen uudestaan. Olen The Summer of Us -kirjassa sivulla 25. Kirja on nuortenromaani matkustamisesta, ihmissuhteista, ja hyvästeistä ja uusista aluista - aika tyypillisiä aiheita siis, mutta minulla on korkeat odotukset tästä. Samalla alkaa kaivata interrail-reissua ja huoletonta ystävien tapaamista, oi!

Luettu: 55 sivua

22:45 Piti sanoa että pidän tauon menemällä ripustamaan pyykkiä ja käymään suihkussa! Vielä äsken olin ihan väsähtänyt eikä tehnyt mieli edes syödä, mutta suihku jollain lailla piristi ja kasasin iltapalaksi lautaselle pashaa ja kulitsaa. (Toivottavasti ne eivät pian ala pursuta korvista!) Nyt jatkan The Summer of Usia.

00:20 Aika!
Luin viimeisen tunnin samaa kirjaa vielä sivulle 60 asti ja aion jatkaa sitä maratonin jälkeenkin - juoni ja henkilöt eivät ole vielä täysin napanneet, mutta päähenkilöiden ihmissuhdekiemurat, yliopistohaaveet ja interreilailu kiinnostavat.

Yhteensä luin siis maratonissa kolmea kirjaa, eli Jostein Gaarderin Sofies Welt, Anne Frank: Tagebuch ja Cecilia Vinessen The Summer of Us. Luin yhteensä 90 sivua. Vaikka olen jo pitempään tuskaillut, etten enää ehdi lukea maratoneissa paljoakaan, niin yleensä olen kuitenkin aina lukenut reilusti sata sivua, huippuvuosinani luin 300-400 sivua. Tänään tämä ei edes johtunut siitä, etteikö minulla olisi ollut aikaa (paitsi että vietin ystävälläni puolet päivästä) mutta edes lukiessani en saanut todella luettua paljoa. Ehkä kirjavalintani olivat liian hidaslukuiset, ehkä tänään en vaan pystynyt keskittymään kunnolla, ehkä en vain pysty enää keskittymään lukemiseen kunnolla? Se lannistaa, sillä kirjat ovat olleet minulle koko ikäni tärkein harrastus. 

Joka tapauksessa oli kiva kokeilla taas maratoonata, kiitos Kuunnellut äänikirjat -blogin Satulle!

P.S. Päätin tehdä koosteen kaikista maratonsaavutuksistani ikinä:

Pääsiäisen lukumaraton 2021: 90 sivua

Olen vain kerran järjestänyt itse maratonin (palmusunnuntaina 2020), mutta joskus olen maratoonannut yksinäni. Kivointa on ollut liittyä isoihin Blogistanian maratoneihin, joissa voi tsempata muita ja saada tsemppiä, ja lukea ystävien kanssa. On hauska huomata kuinka veljeni tai ystäväni ovat minun innoittamanani välillä ottaneet epävirallisesti osaa maratoneihin. (Veljeni ovat nähtävästi lähes joka kerralla lukeneet Taru sormusten herroja :D) Kesän lukumaratoneilta on myös muuten hyviä muistoja, kun olen viettänyt aikaa naapurieni kanssa, ja ylipäätänsä olen usein kertonut maratonpostauksissani ystävien tapaamisesta tai leipomisesta. En ole koskaan lukenut enempää kuin 24h, mutta 48h lukumaratonejakin voisi kokeilla. Varsinkin viime ja tänä vuonna olen lukumaratoonannut verraten usein, mutta huomaan pääpainon siirtyneen yhä enemmän muulle tekemiselle. Se on vähän harmi, tuntuu ettei ole enää aikaa tai kykyä keskittyä koko päiväksi lukemiseen. On näihin silti yhä mukava osallistua. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti